Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.



Aktuelle Zeit: Fr, 26 Apr, 2024 2:17

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 46 Beiträge ]  Gehe zu Seite 1, 2, 3, 4, 5  Nächste
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags: övning ger färdighet
BeitragVerfasst: Mi, 30 Nov, 2005 0:57 
Hej på er allesamman,

jag får känslan av att väldigt många här har lärt sig svenska eller håller på att lära sig. Trots detta skrivs det väldigt sällan något i den här delen av forumet. VARFÖR??

Glöm inte bort att övning ger färdighet. Genom att träna på att använda svenskan kan ni förbättra er.

Det här är bara ett litet inlägg för att motivera er att använda och förbättra era kunskaper. Om inte annat är det en chans att träna inför nästa sverigeresa...

Skriv en kort berättelse eller presentation. Låt helt enkelt fantasin flöda.

Lycka till

Klas :YYBF:


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mo, 05 Dez, 2005 15:02 
Offline
sehr aktives Forenmitglied
sehr aktives Forenmitglied

Registriert: 11.11.2005
Beiträge: 874
Hej Klas,

du har så rätt min vän.
Men som du ser är det ingen som bryr sig om.

SORGLIGT :YYAJ:

Hälsningar
Achim
:yyopa:


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 06 Dez, 2005 19:18 
Ja hej på er,

...........en bra ide`som du, Klas, har haft.......... men vem ska säja om man har skrivit fel.

Det bästa övning är ingenting om vi inte hat någon som ska berättiga, eftersom det behöver mycket tid att kontrollera texterna.

Sista året har vi haft en liten svenska kurs här i forumet, men det blir inte fortsatt.........

Så är livet, var inte ledsna.....

:YY:

Hälsa Simone


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Do, 08 Dez, 2005 21:57 
Hej Simone,

jag tror att jag kan hjälpa till med ganska mycket. Jag är inte så bra på regler i svensk grammatik men jag vet vad som är rätt. Ofta har jag en känsla av att tyska ord används och översätts till svenska. Det här gör att språket kan låta väldigt gammalmodigt.

Ni som har frågor eller intresse får i alla fall gärna fråga mig.

För övrigt har jag inte många dagar kvar här nu. På tisdag ska jag flyga till Svedala och kommer vara där till den 9:e januari. Hoppas bara vi får en vit jul :YY:

Hälsningar

Klas


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Do, 08 Dez, 2005 22:26 
Mmmh...det brukar ta lång tid att skriva nåt på svenska! Då är det ju lättare att skriva på tyska. Dessutom har jag min svenska kurs och mina brevvänner som jag kan prata svenska med.
Men ändå undrar jag hur många medlemmar finns på det här forumet som är riktigt duktiga på svenska!

Var har du egentligen lärt dig svenska, Klas?
Du ville ju att vi alla skulle berätta lite om oss själva, men själv har du berättat igenting om dig :wink: !

P.S. Du får jättgärna skriva om jag gjort fel! Det hjälper nämligen väldigt mycket!


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Do, 08 Dez, 2005 23:16 
Hej Kristin,

till att börja med tycker jag din svenska verkar vara väldigt bra. Jag har egentligen inget alls att kommentara. PERFEKT!!!

Jag har inga större problem med svenskan eftersom jag kommer från Sverige :-). Eftersom svenska är mitt modersmål har jag däremot svårt att förklara grammatik och regler.

Jag är alltså en svensk som har utvandrat till Tyskland. Med andra ord har jag gjort samma sak som några andra på det här forumet fast åt andra hållet. Jag bor och jobbar sedan ett drygt år tillbaka i Ludwigshafen. Totalt har jag tillbringat ca 4,5 år i Tyskland i två omgångar.

Jag fastnade för det här forumet eftersom det är skönt att ha lite kontakt till hemlandet, få lite tipps inför semester osv.

Hoppas det inte blev allt för svårt att förstå.

Ha d

Klas


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Do, 08 Dez, 2005 23:22 
det gick jättebra att förstå dig :D


Men du pratar väldigt bra tyska. Det är ju fördel, när man flytta från sverige till tyskland.


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 09 Dez, 2005 0:31 
Tack, men jag har nog ofta samma problem med tyska som ni har med svenska. Jag har varit här en gång tidigare i 2 år och är här igen sedan dryga 2 år. Om man bor i landet och vill lära sig språket kommer det med tiden.

Min tyska var inte speciellt bra när jag flyttade hit första gången. Det man lär sig i skolan är (eller var) ganska enkelt samtidigt som man inte lär sig prata vardagsspråk.

Fortsätt öva och skriv så ska vi nog se till att ni kan förbättra er.

Är det någon annan som har lust att försöka sig på en presentation eller att berätta något på svenska?

Vad säger ni om förslaget om att starta en egen undervisning. Ni funderar ut något som ni tycker är svårt med svenska, grammatik eller dyligt. Sedan läser ni om det och skriver om det i forumet. På det sättet kan ni lära er samtidigt som ni får chansen att lära ut till andra. Antagligen har ni problem med samma saker. Det kan var svåra ord, verb osv

Vad tror ni om mitt förslag? Kanske slutar det med en egen liten grammatikbok som är gratis :lesen3:


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 09 Dez, 2005 19:24 
Hej Klas, jag tycker det är en väldig bra ide´.

Största problem som jag har och jag vet det finns inga regler för är prepositioner som : på, i, hos osv.

Ett annat problem är ordföljd i långa satser.

Zitat:
Är det någon annan som har lust att försöka sig på en presentation eller att berätta något på svenska?


Kanske hittar någon ett tema här:

    Ett barndomsminne

    Minne från en resa

    Så tillbringa jag fritiden

    Melodier med minnen


Jag är med!

Hälsningar Simone


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 09 Dez, 2005 19:38 
Hej Simone,

det låter som bra ideer. Jag väntar spänt på ditt inlägg som kan hjälpa oss att få mer insikt i de svenska prepositionerna.

Det vore väl en perfekt början :yycc:


Nach oben
  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 46 Beiträge ]  Gehe zu Seite 1, 2, 3, 4, 5  Nächste

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO