Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.


Aktuelle Zeit: Fr, 29 Mär, 2024 3:31

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 25 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2, 3
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mo, 03 Apr, 2006 17:12 
När jag pratar med folk och berättar att jag lär mig svenska, så brukar alla säga att svenska är nog ett av de lättaste språk i hela världen och att reglerna inte heller är komplicerade.

Det kännst deprimerande :YYAJ: . Jag tycker att svenska är ett språk som många andra. Den är inte särskilt svårt, men inte heller så lätt som man skulle kunna förvänta sig...


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mo, 03 Apr, 2006 20:17 
Jag tycker att det kan variera väldigt mycket. I grunden beror det ju på hur man definerar "att kunna ett språk". För min del kräver jag väldigt mycket av mig själv innan jag säger att jag kan ett språk flytande. För vissa är det att endast kunna förstå det mesta samt att kunna göra sig förstådd i den enkla vardagen.

Jag tror att du ställer höga krav på dig själv och då tar det helt enkelt längre tid.


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 04 Apr, 2006 9:48 
Offline
sehr aktives Forenmitglied
sehr aktives Forenmitglied

Registriert: 11.11.2005
Beiträge: 874
Jag för min del drömmer på svenska, och eftersom jag tillhör den s.k. äldre generationen, håller jag ibland självsamtal på svenska.

Kan man då säga att jag behärskar svenska språket??

hälsningar
Achim
:yyopa:

_________________
Ich bin, wie ich bin. Die einen kennen mich, die anderen können mich.
*Konrad Adenauer*

*Det löser sig, sa han som sket i Valhalla-Badet*


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 04 Apr, 2006 21:56 
Jag började drömma på svenska första gången 2 månader efter att jag började plugga språket. Ibland brukar jag översätta mellan franska och svenska i drömmarna :mrgreen: .

Men jag brukar drömma på alla möjliga språk (även såna som jag inte behärskar på riktigt) så det är nog inte något speciellt :mrgreen: .


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Sa, 08 Apr, 2006 17:23 
@ Kristin
Svenskan är inte lättare eller svårare än andra språk särskilt för oss tyskar. Om du ställer höga krav på dig måste du ge dig också tiden du behöver att uppfylla detta.
--------------------------------------------------------------------------------------
Här får ni läsa min argumentation som jag skrev i svenska som andra språk A.

Efter jag har hållit en mundligt argumentation för samma tema också fick jag fem anmälningar för en tysk- kurs som jag skulle leda i höst här i kommmunen.

Argumentation

Läs tyska, det lönar sig!

Historisk och språkvetenskapslig är Hochdeutsch (högtyska= lika med rikssvenska) en blandning mellan Mitteldeutsch (mellantyska) och Oberdeutsch (övertyska) (t ex dialekter i Österrike).
Hochdeutsch är konstgjord, skapad av diktar, filosofer och vetenskapmän.

Alla rekommanderande språkkurser/ språkskolor kommer att lära Hochdeutsch. De lokala dialekter och slang att lära känna är roligt, men huvudaktiviteter är orienterad på standardtyska.

Läs tyska, det lönar sig, ty tyska är det största språket inom EU.
De som talar tyskar kan kommunicera med 101 miljoner människor. 100 miljoner europeér har tyska som modersmål, inte bara i Tyskland, utan även i Österrike, i Schweiz, i Luxemburg och i Liechtenstein. Dessutom hjälper tyska språkkännedom i delar av Norritalien, Östbelgien, Östfrankrike och i Nederländerna eller Danmark.
Svenska är modersmål för i princip samtliga 8 miljoner infödda invånare och andraspråk för cirka 1 miljon invandrare. I Finland talas svenska av en minoritet som omfattar cirka 5,5% (290 000 talare) av den totala befolkningen. Svenska förstås eller talas i någon grad även av de flesta finsktalande finländarna. Härutöver bör också svenska talas av de 200 000 svenskar som enligt Statistiska Centralbyrån är varaktigt bosatta utomlands.
Enligt Goethe- Institut lärde sig 1995 ungefär 20- 21 miljoner människor tyska som främmande språk. År 2000 var det 14 000 elever som gjorde ett tysk språkprov. Därmed tillhör tyska till de 12 mesttalade språk på världen: 2,1 % världbefolkningen. I Europa är tyska modersmålet som blev mest talad.

Läs tyska, ty tyska är inte svårare att lära sig än många andra språk.
Germanska språk omfattar bl.a. engelska, tyska, nederländska, afrikaans, frisiska, jiddisch samt de nordiska språken svenska, danska, norska, isländska och färiska.Svenskans ordförråd är mestadels av germanskt ursprung, antingen genom nedärvda urgermanska ord eller genom tyska och i viss mån engelska lån. Exempel på ord av germanskt ursprung är "hus", "kung" och "gås".
Kinesisk har 5000(!) skrivtecknar, ryska har 6 fall och finniska har 15 fall (Nominativ, Genitiv, Partitiv, Akkusativ, Elativ, Inessiv, Illativ, Ablativ, Adessiv, Allativ, Komitativ, Abessiv, Translativ, Essiv und Instruktiv), tyskan har bara 4 fall.

Läs tyska, det lönar sig, ty tyska är det näst vanligaste språket inom vetenskapen.

Tyska är ett vetenskapspråk. De som vill förstå originaltexterna stora, tyska klassiker måste kunna läsa tyska:
• Goethe: ”Faust”
• Marx: ”Das Kapital”
• Einstein: ”Relativitätstheorie”
• Freud: „Traumdeutung“.
De tillhör den internationella standardverk som satt milstenar i forskningen.
I en aktuell rekommandation till grundutrustning från US- universitetsbibliotek är 21% titlar för klassiska filologie tyskspråkig. (Filologi är en forskningsgren inom den historiska språkvetenskapen.)
De som kan läsa och förstå tyska dem öppnar sig en bred forskningsvärld av klassiska och moderna vetenskaper. Över 40% av US-amerikanska vetenskapmän rekommanderar sina studenter att lära sig tyska. I Polen och Ungern är det t o m mer än 70%.

Läs tyska, det lönar sig, ty många internationella företag har sitt säte i Tyskland
Den som lär sig tyska har tillgång till ett viktigt intellektuellt, ekonomiskt och kulturhistoriskt område i Centraleuropa. Tyskland är det största exportlandet i världen. Tyska är ett nuckelspråk i EU och i de ekonomiskt alltid starkare länderna Mellaneuropas. Tyskkännedom förbättrar chanserna på arbetsmarknaden.

Läs tyska, det lönar sig, ty Tyska är Goethes, Nietzsches och Kafkas språk.
Tyska är ett betydande kulturspråk. Så talade och skrev t ex Johann Wolfgang von Goethe, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Johann Sebastian Bach, Siegmund Freud eller Albert Einstein och m m på tyska. 18% av alla böcker som publiceras världen över utkommer på tyska.

Läs tyska, det lönar sig, ty I många länder kommer de flesta turisterna från Tyskland.
Många turister från Tyskland, Österrike och Schweiz reser över hela världen. Tyskkännedom är för alla som jobbar inom turistbranschen en bra investition. Och tvärtom: Miljoner utlänska turister besöker varje år tysktalande länder. De vill se slott av Bayernkungen Ludwig, huvudstaden Berlin, fjäll Österrikes och Scheiz. De vill kanske dricka tyska öl och vin och lära känna tyska Rhenromantik.
Den som kan tyska lär känna den tyska kulturen bättre och kan de tyskarna, deras historie och kultur direkt och bättre förstå.

Läs tyska, det lönar sig!


Zitat:
Vad Svenska elever tycker/tänker om tyska som främmande språk:

-Tyska är nog det som är det bästa valet, relativt enkelt att lära sig. Därmed lättare att få bra betyg i.

-Tyska: Diciplinens språk som är relativt lätt att lära sig och har en herrans massa regler i sig.

-Sverige handlar mycket ju med Tyskland och det kommer mycket turister från Tyskland hit. Och då är det bra och kunna.

-Om du gillar ett tråkigt språk med skitsvår grammatik men enkel i allt övrigt ska du ta tyska. Enklast att få bra betyg i det.

-Jag tycker att om du är duktig på språk, ska du välja franska, om du inte är så bra på språk, ska du välja tyska.

-Att välja språk är absolut inget att oroa sig för. Du väljer helt enkelt tyska, eftersom det helt klart är det roligaste språket att läsa. Du kommer garanterat inte att ångra dig. Så välj tyska!
tyska. Det är ett val som jag inte ångrat en sekund, jag har bra betyg i det och jag vet att jag kommer få mycket användning av det i framtiden. Det ligger som sagt väldigt nära Sverige och om du vill ta dig ut i övriga Europa med bil eller tåg kommer du med allra största sannolikhet passera Tyskland. Dessutom är det mycket lättare att lära sig än vad franskan är och efter ett par år med tyskan kan man prata mycket bättre än vad man kan om man väljer franska. Det krävs mycket längre tid att lära sig franska.

-När valet är mellan tyska och spanska så kan man ju säga så här: Visst är spanska ett större språk än tyskan i världen, men vilket är störst i Europa? Spanska pratar man i mycket mer avlägsna delar av världen dit inte många från Norden kommer att någonsin sätta sin fot!

-Tyska är roligast, på en del skolor kan man välja ett tredje språk, om du går på en sån skola och tror du klarar det så kan du ju välja spanska eller tyska och lägga till det andra senare.

-Tyska är absolut det språk som värderas högst på arbetsmarknaden. Spanska pratas i stora delar av den amerikanska kontinenten. Franska i Nordafrika. Vad tycker du är viktigt? Vad dras du till? Afrika? Sydamerika?
Själv så tycker jag att närheten till Tyskland, de många tyska företagen och de tyska turisterna vägde tyngst.



Nach oben
  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 25 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2, 3

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO