Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.



Aktuelle Zeit: Fr, 19 Apr, 2024 15:16

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 25 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2, 3  Nächste
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Sa, 11 Feb, 2006 21:58 
Hej

tack ni två - nu förstår jag meningen :achso:

balena


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Do, 16 Feb, 2006 0:33 
Hej Klas,

jag håller med dig, att det finns tyvärr inte så många som skriver på svenska här - det kunde vara mer. Så försöker jag att ge en bidrag:

Eftersom en svensk brevvänn till mig frågade mig efter min musiksmak vill jag berätta lite om den och har förberättat någonting för henne på min dator: En CD med booklet. Det finns också några informationer om konstnärer.

Jag föreslager nu att var och en - som vill - berätta lite om ett band, en sångaren eller sångerska som han/hon gillar.
Så skriver jag här en del av vad jag redan har förberättat för min vän:

Bild

SCOTT WALKER

Idag vet de mesta inte längre vem Scott Walker är, men när man frågar efter sången "The sun ain't gonna shine anymore" nästan alla känner den där sången. Det var han som sjöng den som ledarsångaren i bandet The Walker Brothers.
Egentligen heter han Scott Engel och The Walker Brothers var inte riktiga bröderna. Efter bandets upplösning började han med sin solokarriär.
Trots att han fick mycket bra kritiker, såldes sina skivor för det mesta mycket dåligt. T.ex. "Climate of Hunter" blev albumet av Virgin Records som såldes minst i företagets historia. Och "Tilt" var ingen framgång heller. Särskilt detta album var hårdsmält att höra: mörk, ovanligt melodier, mystiska och obegripliga texter.
David Bowie sade en gång om Scott Walker att han låter som en ängelkör som är fången i helvetet och kallade "Tilt" som alla tiders bäst album. Jag tror inte att det är bäst, men en av bäst!

Albumtips:
- Tilt (1995)
- Scott 4 (1969)

Klas, menar du att vi ska fortsätta i detta "Thema" eller ska jag öppna en ganska ny med samma bidrag om Scotty?

Hej Hej,

Carsten


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Do, 16 Feb, 2006 0:56 
Hej Carsten,

till att börja med vilken bra ide. Ett mycket bra förslag av dig.
Jag vet inte vilket som är bäst men vi kan väl svara och kommentera ditt och nästa som vill skriva kan ju skapa en ny.

Jag känner inte till honom. Eftersom jag är i Göteborg just nu har jag ingen möjlighet att lyssna heller. Jag flyger tillbaka till Tyskland på fredag och då ska jag söka lite mer information om honom.

Ett väldigt bra sätt att lära sig om nya artister plus att alla får träna sin svenska.

Hälsningar

Klas

Ps. suverän svenska


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Do, 16 Feb, 2006 23:00 
Hej Klas,

tack för komplimangen! :weifa:

Förresten - vad jag har glömt att skriva om Scotty:
Första sången på "Scott 4" handlar om en film av Ingmar Bergman.
Jag ska inte avslöja nu vilken. Vem vet titeln? :grübel:

Hoppas att det finns några som fortsätter och skriver nu lite om deras :triller: (älsklings)musik. I andra fall ska jag öppna en ny "thread" - så att alla vet vad det ska handla om.

Hej Hej,

Carsten


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 17 Feb, 2006 23:38 
Hej igen,

för de som har läst min bidrag i detta tema:
Eftersom det fanns ingen bidrag mer här har jag öppnat ett nytt tema med titeln "musik", för att alla kan få veta vad det ska handla om.

Hej Hej,

Carsten


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Do, 16 Mär, 2006 15:49 
Hej hej,

det är min första dag på den här webbplatsen.
Jag läste ofta i den här forum uttrycker som "för den" eller "för er" osv. Heter det inte "till den" och "till er" ?
Min lärare sa att man kan inte säga "för" om det handlar om personer, och like står det i mina böker. Alltså, vad är rätt nu?
Jag lärar mig svenska bara för halv år sen och därför är jag osäkert i.

Hejsan


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 21 Mär, 2006 0:40 
Hej Grimnisson,

jag måste medge att jag blev själv lite osäkert efter din fråga.
Har tittat lite i nätet och några böckerna och kan bara säga att jag tror att det är rätt att säga eller skriva t.ex:
- För dig som vill studera... (Für Dich, der Du studieren willst...)
- Vad kan jag göra för dig? (Was kann ich für Dich tun?)

På andra sidan måste man översätta:
- Dies ist ein Geschenk für Dich > Det här är en present till dig
- jemandem etwa geben, schenken, kaufen > att ge/skänka/köpa någonting till någon
- Arbeit für alle > Arbete åt alla!

Jag antar att det beror på uttryck och man måste lära sig vart och ett. Prepositioner är svart, eftersom de har ofta flera betyder och kan inte översättas i direkt sätt.

Vet inte om du har förstått allting. Jag förklarar lite på tyska:
Die Präpositionen sind leider in den meisten Sprachen sehr schwer zu lernen (för, till, på etc.) weil sie oft mehrere Bedeutungen haben und nicht immer mit dem Deutschem deckungsgleich gebraucht werden. Man muß wohl leider bestimmte Ausdrücke, d.h. wann die Präposition (in diesem Fall för oder till...) gebraucht wird und wann nicht. Ein gutes Beispiel ist z.B. "En karta över Stockholm" = eine Karte von Stockholm - obwohl "över" auch in anderen Fällen "über" heißen kann. Vielleicht gibt es noch einen Sprachexperten hier (Klas?) der den Unterschied zwischen "till" und "för" genauer erklären kann, aber mehr konnte ich leider auch nicht rausbekommen.
Empfehlenswert zum Nachschlagen ist in jedem Fall "Praktische Grammatik der schwedischen Sprache" mit vielen Beispielen zu Präpositionen.

Hej Hej,

Carsten


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 21 Mär, 2006 18:18 
Hej Carsten,

tack så mycket för :wink: din hjälp!
ja, jag förstått faktiskt allting, (för det är lättare att förstå skriven språk än att tala det)
Tack för besväret!


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 21 Mär, 2006 21:24 
Hej på er,

det är ganska svårt för mig att förklara regler. Det är lättare när ni skriver exempel på meningar så kan jag säga om det är rätt eller fel, skrivspråk eller talspråk osv.

Grundregeln om att man inte använder det i samband med personer stämmer säkerligen men undantagen bekräftar regeln...

Om ni har några frågor skulle jag alltså uppskatta exempel på hela meningar (gärna några alternativ) så ska jag försöka besvara era frågor.

/Klas


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 31 Mär, 2006 19:55 
Offline
aktives Forenmitglied
aktives Forenmitglied

Registriert: 08.11.2004
Beiträge: 84
Plz/Ort: Umeå
Hej Klas!
Det var just det jag lärde mig för 25 år sedan när jag besökte svenskkursen: det svenska språket har inga tydliga regler och massvis med undantag! :YYBP:

Många hälsningar
Birkenmädel


Nach oben
 Profil  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 25 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2, 3  Nächste

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO