Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.


Aktuelle Zeit: Di, 30 Apr, 2024 20:22

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 12 Beiträge ]  Gehe zu Seite 1, 2  Nächste
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags: Nu vi är här
BeitragVerfasst: So, 04 Feb, 2007 22:56 
Nu vi är här. I Sverige. Två företagsama lyckliga människor i början sextio.
Senaste år vi flyttade från Tyskland till den lilla samhälle i Värmland. Folket hälsade oss: "Välkomna till Sverige, välmkomna hem." Efter oss lämnade vi storstadens hektiska vimmel och vi känner så småningom hur många möjligheter vi har i Sverige att leva vårt liv. Vi hat entligen tid. Vi hinnar att musicera, läsa böcker, prata med grannar. Nu finns tid för åka skidor, vandra i skogen eller, på sommaren, kanoting och tar hand om trädgården.

Vi kan göra grundligt i lungn det som vi tidigare görde hastigt.

Vem lärde oss tala svenska? Joana,olika hjälpsmedel t.ex. läroböcker, filmer och framförallt - vardagens uttmaningar.

Vi vill leva lycklig all den tid vi har!

The two lucky swedes ':lol:':lol:'


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mo, 05 Feb, 2007 0:13 
Hej på er,

kul att ni skriver i det svenska forumet. Det är inte ofta någon gör det.

Det verkar som ni har gjort ett val som passar er och gör er lyckliga. Det skulle vara kul att höra hur/om er syn på Sverige, svenskarna, landet, kulturen osv. har ändrats efter att ni utvandrat. Kanske hade ni andra uppfattningar som turister?

I efterhand är det lätta att bara tänka på positiva saker samtidigt som ni nu antagligen får uppleva många saker som ni inte hade fått göra som turister.

Jag tycker att det är många här som klagar över utvecklingen i Tyskland utan att egentligen reflektera över hur det är i förhållande till andra länder. Trots allt har vi höga krav och en standard som är högre än i många andra länder.

Hoppas ni får det bra och trivs i Sverige

Hälsningar
Klas


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 06 Feb, 2007 15:34 
Hej Klas,

trevligt att träffas! Nu vi kan prata svenska med någon som bor i Ludwigshafen vid Rhen. (Och talar dessutom ganska brå svenska)
Turister eller Värmlandsbo?

Vi semestrade många år i Sverige, men vi tycker att vi börjar att känna lära Sverige från och med vi bor här som svensk medborgare. Så vi firade tillsamma med folket nationaldagen och midsommar på hembygdsgård. Vi bildade en trio med en svensk pianist och spelade den 1. Advent och Julåtta i vår byns kyrkor. Vi sjungar i den nya gospelkören och säljade på julmarknad.

Vi skulle inte fraga om Sverige är bättre som Tyskland (liksom det oftan diskuteras i olika svenska fora). Flyttning är framförallt en individuell avgörande. Vad får den ena till flytta, får den andra till stanna. Så vi frågar:

Var kan jag vekla ut mig bäst?
För livet finns ingen "Stiftung Warentest".

Finns standard? Beträffande den aktuelle diskussionen: Ju högre närlingslivs tillväxt, dess större utsläpp t.ex. koldioxid i Sverige, som påverkar växthuseffekten ...

Därute snöar, rådjurspår i trädgård, 8 minusgrader - vinter i Värmland.

Hälsningar

The two lucky swedes ':lol:' ':lol:'


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 06 Feb, 2007 17:34 
Offline
sehr aktives Forenmitglied
sehr aktives Forenmitglied

Registriert: 11.11.2005
Beiträge: 874
The two lucky swedes hat geschrieben:
Hej Klas,

trevligt att träffas! Nu vi kan prata svenska med någon som bor i Ludwigshafen vid Rhen. (Och talar dessutom ganska brå svenska)

Aj fan Klas.....
Det va då inga särskild bra betyg som "The two lucky swedes" gav dig angående dina kunskaper i svenska språket :YYAU: .

Kanske någon borde tala om för dem, att du är en av de få riktiga svenskar i detta forum :YYBP:

Hälsningar
Achim
:yyopa:

_________________
Ich bin, wie ich bin. Die einen kennen mich, die anderen können mich.
*Konrad Adenauer*

*Det löser sig, sa han som sket i Valhalla-Badet*


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 06 Feb, 2007 18:21 
Offline
gehört zum Forum-Inventar
gehört zum Forum-Inventar
Benutzeravatar

Registriert: 15.09.2004
Beiträge: 17598
Plz/Ort: Schweden, Norrlands Schärengarten
Hej sill,

kanske är det roligare när man inte talar om allt va man vet :oops: ;-)

hälsning
Lis :YY:

_________________
Det ska va gött å leva annars kan det kvitta....
http://www.youtube.com/watch?v=E0Aj37ml8QI
Signatur ©


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 06 Feb, 2007 20:52 
Hej sillstrypare,

det kallas i Tyskland "leta efter håret i soppa". Ganska bra bidrag!

Hejdå

The two lucky swedes ':lol:'':lol:'


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 06 Feb, 2007 21:16 
Hej på er,

det vill jag hoppas att min svenska fortfarande är bra :lol:

Det är väldigt intressant att höra vilka olika andledningar det finns för att flytta till ett annat land. Framförallt tycker jag att det (åtminstone här i formumet) finns väldigt mkt positivt om Sverige och relativt mkt negativt om Tyskland.

Jag känner till båda länderna och systemen ganska väl och ser inte allt lika negativt som många andra. Självklart kan det här bero på olika livssituationer osv. men jag tror ändå att det sociala skyddsnätet i Tyskland kan mäta sig med Sverige.

Båda länderna har för- och nackdelar. Det handlar nog att främst hitta vad man värdesättar mest och inse att man inte kan ha allt.

/Klas


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 06 Feb, 2007 21:30 
Offline
gehört zum Forum-Inventar
gehört zum Forum-Inventar
Benutzeravatar

Registriert: 15.09.2004
Beiträge: 17598
Plz/Ort: Schweden, Norrlands Schärengarten
Hej Klas,

:yycc:
jag tänker som du.
Iallafall är det spännande att leva.... nu och varsomhelst....bara man gör det så att man trivs.

hälsning
Lis :YY:

_________________
Det ska va gött å leva annars kan det kvitta....
http://www.youtube.com/watch?v=E0Aj37ml8QI
Signatur ©


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mi, 07 Feb, 2007 11:19 
Offline
gehört zum Forum-Inventar
gehört zum Forum-Inventar
Benutzeravatar

Registriert: 14.09.2004
Beiträge: 10756
Plz/Ort: Schweden
Hej Klas!

Det ett av de bästa inlägg på länge! :dhoch: Håller helt med!

_________________
Tjingeling!
Annika


Stå på dig - annars gör någon annan det!


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 13 Feb, 2007 12:08 
Ja, konstigt det där med "drömländerna". :herz:

När jag påbörjade besöka svenska chatrooms var jag helt övertygad att det måste vara bara härligt att bo i Sverige. Men de första Svenskarna jag pratade med var tämligen frusterad och önskade inget mer än att lämna sitt land. :yycf: "Hur kan man längta efter en sånt trakigt land?" frågade de ("Fucking Åmål" hälsar till :YYAY: ). Det tycktes bättre var som helst, men inte just där de bodde. Och senare träffade jag en hel del Svenskarna som tyckte mest just om Tyskland!

Så småningom fick jag veta (och även acceptera för mig) att ett land kan betyda något helt annat för någon som är inte i semsterstämmning och är konfronterad med vardagliga problemer. :YYBO:

Hmmm, problemer finns ju överallt. Några problemer mår kunna lämnas helt enkelt genom att flytta: tex arbetslöshet (när man ägar liten tur). Men de mesta problemer bär vi nog med oss.

Så funderar jag om landet där vi skulle ägna mest ansträngning till skulle vara vår innerste, kanske? Eftersom det lönar sig mest att ha drömlandet alltid med oss..... Och om det stämmer inom oss då kan vi skaffa drömladet utom oss också - :YYBF: :YYBF: eller åtminstone försöka att bidraga till det ... :wink:


Nach oben
  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 12 Beiträge ]  Gehe zu Seite 1, 2  Nächste

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO