Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.



Aktuelle Zeit: Fr, 29 Mär, 2024 5:46

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 9 Beiträge ] 
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags: Musik !
BeitragVerfasst: Fr, 17 Feb, 2006 22:33 
Hej allihopa,

Som lovat öppnar jag nu ett nytt tema, så att alla får veta vad det ska handla om. Följande bidrag fanns redan (i liknande form) i temat "länge sedan" - men det fanns ingen som har fortsättat tills nu.

För de som vill träna sin svenksa lite, föreslager jag, att var och en - som har tid och lust - berätta lite om ett band, en sångaren eller sångerska som han/hon gillar. Kanske är det också en bra möjlighet för andra att upptäcka nya konstärer som de har inte kännt hittills.

Så börjar nu och skriver min bidrag igen (men lite annorlunda):
Jag älskar bl.a. musik av...


SCOTT WALKER

Bild

Idag vet de mesta inte längre vem Scott Walker är, men när man frågar efter oldie-sången The sun ain't gonna shine anymore nästan alla känner den där sången. Det var han som sjöng den som ledarsångaren i bandet The Walker Brothers.
Egentligen heter han Noel Scott Engel och The Walker Brothers var inte riktiga bröderna. Efter bandets upplösning började han med sin solokarriär.
Trots att han fick många bra kritiker, såldes sina skivor för det mesta mycket dåligt. T.ex. Climate of Hunter blev albumet av Virgin Records som såldes minst i företagets historia. Och Tilt var ingen framgång heller. Särskilt detta album var hårdsmält att höra: mörk, ovanligt melodier, mystiska och obegripliga texter.
David Bowie sade en gång om Scott Walker att han låter som en ängelkör som är fången i helvetet och kallade Tilt som alla tiders bäst album. Jag tror inte att det är bäst, men en av bäst!

Albumtips:
- Tilt (1995)
- Scott 4 (1969)

Förresten: Den första sången på Scott 4 handlar om en film av Ingmar Bergman. Men jag avslöjer inte filmtiteln nu...

Mer information i nätet:

http://de.wikipedia.org/wiki/Scott_Walker

Hoppas nu att det finns många nu som har lust och berätta också lite om deras musiksmak... :triller:

Carsten


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Sa, 18 Feb, 2006 18:54 
Offline
sehr aktives Forenmitglied
sehr aktives Forenmitglied
Benutzeravatar

Registriert: 15.09.2004
Beiträge: 1750
Plz/Ort: Weißenfels
Hej Carsten,

vilken fin idè att presentera sin musiksmak och sitt favoritband här på svenska. Det är säkert en bra övning. Visste verkligen inte vem Scott Walker är. Men självklart känner jag den där underbara låten som hörs nästan som en hymn.

Själv lyssnar jag mest på svensk dansmusik. Tror allraförst har det väl Vikingarnas tyska texter varit som erövrade mitt hjärta. De tyska texterna har Burkhard Brozat skrivit, en tysk textförfattare som skriver även t. ex. för Milva, Peter Maffay, Wolfgang Petry, Truck Stop, Karat och Mary Roos. Bandet har kommit till Tyskand i 2000 och var mycket populär och framgångsrik här. 3 av deras 4 tyska cd:er har pojkarna förgyllat.

Vikingarna fanns det i Sverige genom 43 år och var Skandinaviens populärste och framgångsrikaste dansband och nästan en institution i Sverige. Det finns väl ingen enda utmärkelse i musikbranschen som pojkarna har inte fått. När bandet i 2004 bestämde sig att splittras var det som en katastrof för fänserna. Vi resde till Aalborg (DK) att dansa åtminstone en enda och en sista gång till pojkarnas musik. Var danska vänner gjorde det mögligt. Och senare resde vi till Värmland att uppleva Vikingarnas definitiv sista konsert i Arvika Folketsparken den 3 juli 2004. Ni kan tror mig att det kände verkligen jättejättebra att va en liten del av de 7000 personerna där i Folketsparken.

Men vi var inte så bedrövat då för vi visste ju redan att Erik Lihm skulle förtsätta dansmusikstraditionen med sitt eget band som heter Erik Lihms Orkester http://www.lihm.se. Och vi följer med i bandets danska fanklubben http://www.erik-lihm.dk nu. Erik Lihms Orkester har först 2 skivor som heter "Jag tror på kärlek" och "Erik Lihms Orkester 2004". På fanklubbens sida kan man lyssna på några låtar och titta på en video. En ny cd kommer att släppa till Malungs legendära dansbandsvecka http://www.dansbandsvecka.nu.

Vikingarnas sångaren, Christer Sjögren, förföljer egna projekter. Han är mycket mångsidig. I tid är det en show på Rondo i Göteborg i slågs av en Las-Vegas-Show som ska flyttas snart till Stockholm. Men han planerar även redan sin sommarturnè med några andra artister. Det har jag skrivit på en andra ställe redan. Och självklart finns det en websida: http://www.christersjogren.se .

Och nu ... väntar vi med spänning på de andra som ska skriva här om deras musiksmak, inte sant, Carsten? :YYAY:

Jag önskar er en fin kväll. Och om ni behöver lite musik där ni sitter vid datorn så kan jag rekommendera http://www.dansbandsdax.se.

Musikaliska hälsningar!
Heike :YY:

_________________
Alla har lust till himlen, men inte till vägen som för dit.


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Sa, 18 Feb, 2006 22:53 
Hej på er,

Jag hade lite svårt att bestämma mig för vad jag ska skriva om. Självklart ska det handla om svenska artister och därför kommer jag göra två presentationer. Först ut är en rockband och nästa gång kommer jag skriva om en artist…

Kent

Kent kommer från Eskilstuna och grundades 1990. Till en början spelade bandet under olika namn innan man 1993 bestämde sig för Kent. Knappt tio år senare är de ett av Sveriges mest populära band. Det här bekräftades 2003 när man sålde mer än 30.000 biljetter på mindre än tre timmar till en konsert på stadion i Stockholm.

Kent har även gett ut två skivor på engelska. Isola och Hagnesta Hill. Tyvärr har de inte varit speciellt framgångsrika. Personligen tror jag det här beror på att det kan vara svårt att översätta de svenska texterna, som är väldigt viktiga för Kent.

Själv har jag sett Kent live två gånger. Första gången var i Brunnsparken i Örebro och sedan även vid hamnen i Helsingborg. Båda gångerna var helt suveräna och de bevisade varför de är så omtyckta.

Hemsida: http://www.kent.nu

Mina favoritlåtar:
Pärlor
Sverige
Dom andra
Kärleken väntar
Musik non stop
Vintermoll
Sundance Kid
Om du var här
Du är ånga
Dom som försvann


För er som inte känner till Kent hoppas jag att det här kan få er att börja lyssna.

Hälsningar

Klas


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mo, 06 Mär, 2006 22:52 
Hej Heike, hej Klas!

Vill bara tacka er att åtminstone ni har skrivit någonting.
Måste också medge att jag känner varken "Vikingarna" eller "Kent". Tyvärr har jag haft mycket stress i mitt jobb, så har jag inte hunnit att lyssna på era förslager - hoppas att jag kan ta det igen någon gång.

Det är synd att det finns inte mer som vill skriva lite på svenska.
Tänkte att det kunde vara en bra ide - skulla ju vara bara en övning. Övning ger färdigheter... Men jag kan inte ändra saken, ingenting är tvungen... Tack igen! :YY:

Hej Hej,

Carsten


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 07 Mär, 2006 16:31 
Hej Carsten!

Jag skulle gärna skriva lite på svenska här, men har inte så mycket tid att skriva här ofta :? Hinnar knappt att läsa nya ämnen.... :sauer:
Som du skrev övning ger färdighet :YYBP: men jobba och sköta sina åligganden måste man ju även :YYAK:
Synd att dygnet har bara 24 timmar ;-)
Men kanske det kan förändras?
:YYBG:

:YY: hej hej
Ilva


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Di, 07 Mär, 2006 23:36 
Hej Carsten och Heike,

Carsten: nu har jag äntligen fått tag på Scott Walker - "Tilt". Som jag skrev tidigare visste jag inte vem det var/är. Jag tycker att hans musik är väldigt speciell. Jag kommer behöva lite mer tid innan jag lär känna honom bättre. I varje fall är det alltid kul med nya tips och jag ska lyssna mer.

Heike: självklart känner jag till Vikingarna och Christer Sjögren. Det gör alla...

Hälsningar

Klas


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 10 Mär, 2006 23:34 
När jag läste ämnet musik här, kände jag direkt att jag måste skriva någonting här :wink:
Jag älskar musik och skulle säga att det är en av de viktigaste saker i mitt liv - jag kunde definitivt inte leva utan musik!

Jag tycker om svensk musik väldigt mycket och lyssnar på det mesta där. Men av mina största favoriter är Gyllene Tider och dessutom Per Gessle solo :perfekt: Sedan jag var på en av deras konsert har det varit kört för min del och jag bara älskar den musiken :)
Annars lyssnar jag även på Peter Jöback, Patrick Isaksson,
Magnus Uggla, Thomas Ledin och ibland på Nordman. Men som sagt, jag lyssnar på det mesta på svenska och det finns inget jag inte tycka om!

Jag tycker det är väldigt intressant att se vilken stor roll musik generellt spelar i Sverige. Om man t.ex. bara ser på alla tv program som finns runt musik i Sverige! Jag älskar att titta på de och en favorit är definitvt "så ska det låta!"
Eller ett program som "Allsång på Skansen." Det skulle kännas väldigt roligt att se någonting sånt på tv i Tyskland, eller? :lol:


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: So, 12 Mär, 2006 22:30 
Hej igen!

@Ilva:
Men du har ju skrivit någonting på svenska! Och det är huvudsaken :wink:

Självklart kan jag förstå det att några har inte så mycket tid att skriva många rader på svenska. Själv är jag tvungen arbeta mycket :flei: , ibland t.o.m. under helgarna och dessutom måste jag åka från Augsburg till München. Kommer hem för det mesta ungefär kl. 21.00 h. Så kan jag inte titta ofta och skriva mycket här heller. Jag har ju också några andra saker att göra... I alla fall måste ingen känna sig tvungen att skriva här.
Men jag är säkert att vi hörs igen, här eller i någat annat ämne!

@Klas:
Ja, som jag skrev är "Tilt" inte lätt att höra. Själv älskar jag särskilt "Farmer in the City" som handlar om regissören Pier Paolo Pasolini. Men jag skulle rekommendera dig i alla fall "Scott 4", eftersom det är mer melodisk.

Första sången på "Scott 4" är bäst och handlar om en film av Ingmar Bergman:

"Anybody seen a Knight pass this way?
I saw him playing chess with Death yesterday.
..."

För de som känner filmen är det inte svårt att gissa filmtiteln"Det sjunde inseglet". Sången heter "The Seventh Seal" - samma titel, bara på engelska. Jag tycker att sångens atmosfären passar bra till Sverige!

@Sommarsverige:
Tack för ditt bidrag! Jag håller med dig att musik är viktigt, i alla fall gäller det mig också :triller: . Tyvärr har jag inte så mycket fritid på mig att upptäcka nya intressanta saker, så brukar jag höra mina gamla skivorna (Dead can Dance, Scott Walker, Portishead & Beth Gibbons, Diamanda Galas, Siouxsie and the Banshees, The Cure, Tindersticks osv., men också klassisk musik - särskilt "Zwölftonmusik" - säger man tolvljudmusik?).

Hej Hej, :YY:

Carsten


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags: hejhej
BeitragVerfasst: Do, 16 Mär, 2006 10:16 
:YYAN: jag ville bara prova ut detta "ikonet" (kallar man springande dator-bilderna så?).
MVH Regina


Nach oben
  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 9 Beiträge ] 

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 1 Gast


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO