Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.

Aktuelle Zeit: Fr, 11 Sep, 2026 13:37

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]

Ein neues Thema erstellen Dieses Thema ist gesperrt. Du kannst keine Beiträge editieren oder weitere Antworten erstellen.  [ 4 Beiträge ] 
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags: Bitte um Übersetzung
BeitragVerfasst: Fr, 01 Jul, 2005 17:32 
aktives Forenmitglied
aktives Forenmitglied

Plz/Ort: Kiel
hej hej ihr Lieben,

habe ein Brief vom Skatteverket bekommen, werde aber nicht schlau was sie wollen. Jetzt würde ich euch darum bitte dies zu Übersetzen.

Föreläggande att lämna självdeklaration (Inkomstdeklaration)

Skatteverket har inte fått någon deklaration från dig.

Skatteverket förelägger dig att lämna deklaration, detta med stöd av bestämmelserna i 17 kap. 1 och 2 § § lagen (2001 : 1227) om
självdeklarationer och kontrolluppgifter.
Den som fått ett föreläggande är skyldig att lämna deklaration. Detta gäller även om den som får föreläggandet inte själv anser sig vara skyldig att deklarera.
Självdeklaration ska ha kommit in till Skatteverket inom den tid vi har angett ovan, Tiden räknas från och med den dag du tagit emot detta föreläggande. Deklarationen ska du skicka eller lämna till det skattekontor som är angivet nedan.
Den som inte lämnat sin självdeklaration i rätt tid (deklarationstidpnkten) kan få betala förseningsavgift. Avgiften blir högre ju senare deklarationen kommer. Om deklarationen lämnas senast inom 3 månader räknat från deklarationstidpunkten är avgiften 1000 kr (för aktiebolag och ekonomiska föreningar 5000 kr), om den lämnas senare men inom 5 månader räknat från deklarationstidpunkten är avgiften 2000 kr (för aktiebolag och ekonomiska föreningar 10 000 kr) och om den lämnas mer än 5 månader efter deklarationstidpunkten är avgiften 3000 kr (för aktiebolag och ekonomiska föreningar 15 000 kr).

17 kap. 1 och 2 § § Lagen (2001 : 1227) om självdeklarationer och kontrolluppgifter

Föreläggande att lämna självdeklaration och andra uppgifter
1 § Skatteverket får förelägga den som inte har lämnat föreskriven självdeklaration eller kontrolluppgift eller som har lämnat ofullständig självdeklaration eller kontrolluppgift att lämna eller komplettera självdeklarationen eller kontrolluppgiften. Detsamma gäller lämnande av särskilda uppgifter eller andra uppgifter som är föreskrivna i denna lag.
Ett föreläggande får inte enbart avse komplettering av en kontrolluppgift med arbetsställenummer enligt 6 kap. 6 § 6.

2 § Skatteverket fär förelägga den som inte är deklarationsskyldig enligt 2 kap. att lämna en självdklaration.

So das war jetzt ne Menge.
Nächst Frage : Wie soll ich denn weiterhin vorgehen, muß ich da zurückschreiben. ODER was soll ich tun ? Könntet ihr mir helfen ?

Danke schon mal im voraus.

haraldbirgit

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 01 Jul, 2005 17:40 
gehört zum Forum-Inventar

Plz/Ort: Ciudad Quesada/Alicante
um es kurz zu machen,
Ihr habt versäumt oder vergessen eine Steuererklärung abzugeben
Ich gehe mal davon aus dass Ihr Besitzer eines Hauses seid und deswegen verpflichtet seid dieses zu versteuern.
Die Frage wäre also wieso ihr keine Papiere zugeschickt bekommen habt oder ob diese in Euerem Schwedenhäuschen liegen und dort auf Euch warten.
Da ich nicht genau weiss was schief lief kan ich Euch nur raten Euren Makler zu kontaktieren um Klarheit zu schaffen
Beeilt euch aber da die Strafe mit jedem versäumten Monat teurer wird

mfG.
Ingo

http://www.fbb-immobilien.eu
Bild

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 01 Jul, 2005 18:29 
aktives Forenmitglied
aktives Forenmitglied

Plz/Ort: Kiel
Hej Ingo,

vielen Dank dafür.
Werde gleich meinen Makler anfufen.

Gruß
Harald

Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 01 Jul, 2005 22:36 

Plz/Ort: Ciudad Quesada/Alicante
haraldbirgit hat geschrieben:
Hej Ingo,

vielen Dank dafür.
Werde gleich meinen Makler anfufen.

Gruß
Harald

gut dass es Makler gibt :YYBP:

mfG.
Ingo

http://www.fbb-immobilien.eu
Bild

Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute

Ein neues Thema erstellen Dieses Thema ist gesperrt. Du kannst keine Beiträge editieren oder weitere Antworten erstellen.  [ 4 Beiträge ] 

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]