Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.



Aktuelle Zeit: Fr, 19 Apr, 2024 17:05

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 5 Beiträge ] 
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags: Ausbildung
BeitragVerfasst: Di, 01 Nov, 2005 18:48 
Har nagon erfarenhet hur en Ausbildung (vill inte översätta eftersom en utbildning i Sverige inte är samma sak) till Kauffrau im Einzelhandel värderas i Sverige. Och vad kallar man den yrkesbeteckningen? :?:

Jag har ett och ett halvt ar kvar men om jag inte far jobb efter det sa kanske jag lyckas övertala min pojkvän att vi ska flytta till Sverige. Men han har svart med svenskan och jag är dalig pa att lära ut.

Har bott i Tyskland i ca 4 ar nu och jag känner mig ofta splittrad. Jag saknar min familj och vackra Sverige pa sommaren. Hittills har jag varit i Sverige ca 3 ggr/ar men pengarna och tiden räcker inte till att aka "hem" till födelsedagar,jul, flyttar, och alla andra trevliga tillställningar. Dessutom saknar man det vardagliga tex söndagsfika och hundpromenader. :yygrfa:

Jag har alltid varit dalig pa rättstavning men sen jag flyttat hit har jag blivit bättre pa tyska, även om jag fortfarande tycker att grammatiken är s**t svar, men sämre pa engelska och svenska. Jag märker ofta att jag har svart att hitta den svenska översättningen till tyska ord när jag skriver och pratar. Sa skratta inte om jag skriver lite konstigt.

Men jag har ju valt själv att bosätta mig här och jag vill ju vara där min pojkvän är. :-)

Sa, nu ska jag inte skriva sa mycket sa att läsarna somnar.
Egentligen ville jag ju bara veta lite om min Ausbildung.

Ha det bra !!
// Ida


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mi, 02 Nov, 2005 2:52 
Hej Ida,

till att börja med har ju lärlingssystemet så gott som avskaffats i Sverige. Vem vet, kanske är det på väg tillbaka. Det finns ju fortfarande målarlärlingar, speciella restaurangskolor osv.

Jag har själv ingen erfarenhet av att gå som lärling. Din utbildning måste ju leda till att du har en viss inriktning. Är tanken att du ska jobba med en viss slags produkter eller ska du känna alla avdelningar?

Förslagsvis hör du dig för hos en potentiell arbetsgivare i Sverige och ber om en kommentar. Du kan ju även fråga på arbetsförmedlingen.

Att din pojkvän (Tomas?) inte kan svenska är ett problem. Så länge han inte behärskar språket är det svårt att hitta ett jobb. Det finns redan många arbetslösa som behärskar svenskan. Alternativt är att din pojkvän har speciella kunskaper som få har.

Hemlängtan är alltid ett problem. Jag tycker dock att det blir allt mindre problem med avståndet. Att flyga från Tyskland till Sverige finns ofta för en billig penning. Det tar inte mkt längre tid att flyga till Stockholm från Tyskland än att åka bil/tåg från Malmö. Det är ingen större prisskillnad heller. Om ni skulle bo i Sverige skulle han säkert ha hemlängtan. Alltid är det någon som drar det kortaste strået. Du får helt enkelt nöja dig med att semestra hemma :YYAT:

Även om klockan är väldigt mkt hoppas jag att jag kunde hjälpa dig lite. Om inte får du väl skriva igen så ska jag försöka komma med några kommentarer.

Ha D

Klas


Ps. Efter fyra år i Tyskland tror jag att du alltid kommer sakna något oavsett om du bor i Sverige eller Tyskland. Inget blir perfekt. Du har säkert lärt dig uppskatta saker här som inte finns i Sverige. Du får helt enkelt sammanföra det bästa av båda. Starta ett svenskt Stammtisch för bullbakning, promenad eller fika.


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mi, 02 Nov, 2005 18:01 
Hej Klas!
Tack för svar! :-)

Visst kan jag träffa andra svenskar här, men det är ju familjen jag saknar mest. Det tar mig bara 4.1/2 timme fran dörr till dörr men jag är ända övertygad att jag skulle träffa min familj mer om jag bodde i Sverige. Flyget maste du ju betala per persom men om flera aker bil ihop kan man dela pa kostnaderna.

Som tur är kommer mina föräldrar snart och hälsar pa och det ska bli mysigt.

Ha D!
//Ida


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mi, 02 Nov, 2005 19:54 
Offline
sehr aktives Forenmitglied
sehr aktives Forenmitglied
Benutzeravatar

Registriert: 17.09.2004
Beiträge: 1229
Plz/Ort: Forestad
Hej ida :winke ,

jag ser att du skrivar på ett tyskt tangentbord. Om du vill skriva "å" titta på http://www.barth-ostsee.de/ --> Software --> Tastaturanpassung. Jag utvecklade ett litet program (jag är jätte bekvämt :YYAR: )

:YY: - Knut

_________________
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen." (Ludwig Wittgenstein)
Geht nicht, gibt nicht - schwer geht, gibt!
"Die Kunst ist, einmal mehr aufzustehen, als man umgeworfen wird." (Winston Churchill)

http://www.dk2ra.de


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Fr, 11 Nov, 2005 21:07 
Offline
sehr aktives Forenmitglied
sehr aktives Forenmitglied

Registriert: 11.11.2005
Beiträge: 874
Hej Ida,

du påminner mig faktiskt en hel del om min yngsta dotter :!: :!:
När hon är här (Tyskland), längtar hon hem till Svedala...
Är hon på semester i Sverige längtar hon senast efter 3 veckor hem till Tyskland....

Jag håller faktisk med Klas, han har verkligen sunda åsikter, men det är då inget konstigt heller, han bor jo i Ludwigshafen :YYAH:

Hälsningar
Achim

_________________
Ich bin, wie ich bin. Die einen kennen mich, die anderen können mich.
*Konrad Adenauer*

*Det löser sig, sa han som sket i Valhalla-Badet*


Nach oben
 Profil  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 5 Beiträge ] 

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO