Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.


Aktuelle Zeit: Fr, 29 Mär, 2024 6:13

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 4 Beiträge ] 
Autor Deine Nachricht
BeitragVerfasst: Di, 17 Aug, 2010 15:53 
Hei,

Først og fremst så beklager jeg at jeg skriver på norsk - jeg håper at det går likevel greit.

Jeg er en tysk gutt på 19 som har flyttet til Norge for knapt to måneder siden. Egentlig så hadde jeg planer om å dra til Sverige, helst til Stockholm eller Göteborg, men jeg fikk et tilbud i Norge og til slutt har jeg bestemt meg for å komme hit.

Jeg har lært meg svensk siden jeg var 16 år på egen hånd fordi jeg elskede Sverige rett og slett og ville som sagt egentlig flytte dit. Jeg har jobbet på et hotell i Tyskland (det hva man kaller for "Ausbildung") og hadde et ønske om å bli utplassert på et hotell i Sverige. Det fikk jeg aldrig, og jeg var veldig skuffet å forsøkte lykken min i Norge og Danmark. Da ble det Norge, og etter utplasseringen som varte kun 2 uker spurte de om jeg hadde lyst til å komme tilbake. Det var det jeg gjorde. Jeg har lært meg norsk og har i begynnelsen blandet svensk og norsk hele tiden sammen. Og det var svensk som jeg kom på først. Jeg skjønner selvsagt fortsatt alt på svensk, men har det vanskelig å si noe på svensk siden jeg har glemt nesten alt.
Jeg husker faktisk en del, men nå er det det norske språket som dominerer.
Likevel synes jeg fortsatt at svensk er så mye finere enn norsk og også litt mer tydelig. Jeg har rett og slett et ønske om å snakke svensk og dra til Sverige, men jeg skal bli her til jul og da er det sikkert for sent. Hvis jeg kommer til Sverige etter hvert, så blander jeg norsk og svensk sammen igjen.

Lurer på om dere har noe erfaringer med folk som behersker begge deler, altså både svensk og norsk?
Synes at svensk er så innmari vakker!

Hilsen fra Norge

Nordmann


Nach oben
  
 
BeitragVerfasst: Di, 17 Aug, 2010 16:30 
Hej Nordmann och välkommen här,

det var spännande att läsa något på norsk - jag förstår nästan allt. Tyvärr pratar jag ingen norsk och kan inte hjälper vidare med det. Hoppas att du hitta någon. :YYBP:

Har det så trevlig här,

Hälsningar från Öland till Norge :YY:


Nach oben
  
 
BeitragVerfasst: Di, 17 Aug, 2010 17:23 
Offline
gehört zum Forum-Inventar
gehört zum Forum-Inventar
Benutzeravatar

Registriert: 15.09.2004
Beiträge: 17598
Plz/Ort: Schweden, Norrlands Schärengarten
Jo, det går nog bra att skriva på norska här också...iaf för en del av oss. :D Men å andra sidan kan du ju tyska också, eller??? :YYAY: :lol:
Jag har en vännina i Norge som flyttade dit från Tyskland för ett par tre år sen och hon har faktiskt inte heller svårt att förstå vad vi säger på svenska eller tvärtom. Hon hamnade i Norge eftersom det fanns just då ingen kurs på svenska i hennes närhet, bara norska, annars skulle hon vara här idag. Fast nu trivs hon väldigt bra i Norge också men tyvärr pratar hon inte svenska så det går inte att jämföra med din situation heller.
Jag för min del tycker att norska är ett mer sjungade språk som låter väldigt snäll i mina öron :D :perfekt:

Välkommen på forumet :rosen:

_________________
Det ska va gött å leva annars kan det kvitta....
http://www.youtube.com/watch?v=E0Aj37ml8QI
Signatur ©


Nach oben
 Profil  
 
BeitragVerfasst: Mi, 18 Aug, 2010 11:09 
Hej Nordmann,

Välkommen här !!!!!


Vi bor i Norravärmland och har 2,5 mil ifrån norska gränsen många som bor här är norrmännen så jag förstår en hel del men jag kan tyvärr inte skriva något i norska.
Här uppe spelar det ingen roll om du pratar svenska eller norska eller tvärtom och jag tycker norska språket är hårdare i uttal som svenska.


Hälsn
Rasende mor


Nach oben
  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 4 Beiträge ] 

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO