Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.


Aktuelle Zeit: Di, 19 Mär, 2024 7:36

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 1 Beitrag ] 
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags: Svag i anden men stark i tron
BeitragVerfasst: Do, 16 Dez, 2004 19:19 
Fiskgratäng på julafton, kan det vara nåt? Vet en mej närstående kvinna som en gång lagade en sådan och firade jul helt allena med bara TV:n lite lågt på i ena hörnet av vardagsrummet. Hon stressade av, istället för på, och talar ibland längtansfullt om just den julen då hon slapp den besvärliga släkten. Vilket kanske var det bästa av allt.
Själv vill jag nog ha skinka med stark senap på och lite sill och köttbullar. Men den övriga hetsen kan jag också vara utan. Släkten brukar jag föredra, ja inte hela men mor och syskon och deras barn och ett besök hos far och hans fru brukar förekomma, när jag är i mina födslotrakter.
Vilket jag inte ska vara i jul, utan där jag bor. Det är konstigt…det blir aldrig riktigt rätt att säga hemma om min bostadsort sedan snart tretti år. Kanske för att jag funderar på att flytta?

Nåväl. Detta år är snart tillända och det är väl dags att göra nån form av bokslut eller reflektion snarare. Jag har lärt mej massor av nya saker - inte bara genom mitt studieår på universitet med folklig inriktning utan kanske främst via alla nya människor jag där lärt känna. Även eleverna i skolan har berikat mej på ett fruktbart sätt.
Tänkte häromdagen på att den nog aldrig sinar denna källa. Källan som heter människor. Att det är därifrån jag får allt som är av värde i livet.

Kärleken ja, den kärleken….en prövning har det varit. Men i skrivande läge ser det ut som om provet blir godkänt. Mycket har varit på gott och ont. Det sistnämnda som en spin-off-effekt. Fundera på vad jag menar med det, kan ni ju göra. Ta det som en gåta att lösa i mellandagarna. Några tips till rätt lösning tänker jag inte ge.

I alla fall så har jag för avsikt att börja träna nästa år. Och att sluta dricka läsk, att sluta äta choklad, att sluta svära, att sluta stressa, att sluta snusa, att sluta dricka bärs, att sluta reta mej på Björn Rosengrens lyxvanor, att sluta förargas över respektlösa arbetsförmedlare, att sluta oroa mej för framtiden, att sluta tycka illa om terrordåd, att sluta hoppas på en ny president i USA, att sluta jämföra a-kasseersättningar med chefstjänstemännens löner i kommunala bolag, att sluta svära över parkeringsvakter och att sluta titta på mer än ett pass i morgon-TV-nyheterna.
Ety jag anser mej vara så pass intelligent att jag inte behöver få veta samma nyheter två gånger på varann inom en halvtimme.
Jag inser lätt att jag ingalunda kommer att kunna uppfylla dessa nyårslöften utan att flytta till en annan planet.
Så kanske gör jag slag i saken, och flyttar….fast när jag tänker på det: vore synd om inte datorsignalerna räcker ner till jorden, för då går ni ju miste om mej som skribent här. Nej, jag kör på som förr. Jag är bara en vanlig stackars krake, svag i anden men stark i tron.
Kort sagt: jag är människa.
God jul och Gott Nytt År, därför.

Källa:
PEEPING TOM - nyfiken på det mesta.


Nach oben
  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 1 Beitrag ] 

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO