Das Frage-, Antwort- und Spaßportal für alle Schwedenfans

Solidarität | Cолідарність
Schwedeninfos:Treibstoffpreise WechselkursStellenangeboteEinkaufenKalender
Schwedenurlaub:Online ReiseführerFährüberfahrtenFerienhäuserZimmerWoMo/WW mieten
Unterhaltung:ChatWebcamsGalerie
Schwedisch lernen:Unterwegs & nebenbei: Lerne beim Sport, Kochen oder im Auto.
Tipp:ab 37,90 € - mit dem Sparpreis Europa der Bahn nach Schweden.



Aktuelle Zeit: Do, 28 Mär, 2024 11:48

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 15 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2
Autor Deine Nachricht
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Sa, 22 Okt, 2005 16:13 
Offline
sehr aktives Forenmitglied
sehr aktives Forenmitglied
Benutzeravatar

Registriert: 14.09.2004
Beiträge: 7304
Plz/Ort: Münster
Hallo Walter,

... etwas zum Ursprung der Isterband:


Isterband – eine echte småländische Spezialität
1939 startete Verner Grönqvist im kleinen Dorf Gullaskruv einen Landhandel, der im Laufe der Jahre durch eine Spezialität, seine hausgemachte ISTERBAND, ein lokale Popularität werden sollte. Dass diese Wurst so geschätzt wurde, lag vermutlich daran, dass er Tradition, handwerkliches Geschick und småländische Betriebsamkeit gut miteinander verbinden konnte. Und es erscheint mehr als verständlich, dass er sein Rezept zur Herstellung immer geheimgehalten hat. Ende der siebziger Jahre übernahmen seine Söhne Hans und Ingemar den Landhandel und setzten die Produktion der berühmten ISTERBAND fort.

Heute wird Grönqvists ISTERBAND unter dem Namen GULLASKRUVS DELIKATESSER nach der gleichen traditionellen Methode von einem lokalen Verein produziert, der damit jetzt auch Lebensmittelläden und -märkte sowie die berühmten Hyttsill-Abende der Glashütten beliefert. Natürlich wird über das Rezept nach wie vor nur hinter vorgehaltener Hand gesprochen ...

Lassen Sie sich die Gelegenheit nicht entgehen, eine echte småländische Spezialität kennenzulernen!

Gullaskruvs delikatesser
Lenhovdavägen 33
38041 Gullaskruv
Tel 0481-32030



Gruß Kalle

_________________
Glöm ej bort att leva min vän
dagen som gått kommer ej igen.


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Sa, 22 Okt, 2005 16:13 
Offline
gehört zum Forum-Inventar
gehört zum Forum-Inventar
Benutzeravatar

Registriert: 14.09.2004
Beiträge: 11317
Plz/Ort: Ciudad Quesada/Alicante
ich meine ja!
alles gute kommt aus Skåne,schon mal Lundaknake probiert?


Bild

mfG.
Ingo

_________________
„Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.“

http://www.fbb-immobilien.eu
Bild


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mo, 24 Okt, 2005 21:22 
Hallo Ingo,

ich habe Lundaknake noch nicht probiert, scheint es hier auch nicht zu geben. Du schreibst, alles gute kommt aus Skåne, ich habe zu dem Thema was gefunden:

KNAKE

Född ca 1912

Han kom till Lund redan vid tiden för det första världskriget. »Knackwurst« stod det på lappen som battingen hade om halsen när fosterföräldrarna Amalia och Arthur Borglin hämtade honom nere på järnvägsstationen. Han var noga utvald för sin uppgift: Han skulle bli det nya dragplåstret i deras köttbod i Saluhallen!

Och folket provade på och lät sig förföras av den nya smaken. Visst var han en främmande fågel, men han kom ju ändå från Tyskland, och dit var det bara några timmars resa med färjan från Trelleborg. Att tyskarna var experter på korv visste man ju.

När kriget satte stopp för importen, hade Borglins Knackwurst hunnit bli så populär att man blev tvungen att själv tillverka honom i Lund.

Men att kalla den forne invandraren för Knackwurst, nu när han hade fått burskap i Lund, kändes inte rätt. Folkmunnen fann dock på råd. I fortsättningen fick han heta Knake – inte minst med tanke på det ljud som uppstår när man tar ett rejält bett i honom. Snart hakade en rad charkuterister i trakten på trenden och började tillverka sina egna varianter av »knake«.

Men tiderna var hårda och den kvalitet, som den sedan länge uppätne anfadern hade hållit, var det sällan tal om. »Lundaknake« blev rätt och slätt ett billigt livsmedel, vars exakta innehåll konsumenten i många fall nog mådde bäst av att inte forska i.

Knake var själv lyckligt ovetande om detta. Han tillhörde ju en fin lundafamilj där far i huset (enligt Pelle Holms »Bevingade ord«) lär ha sagt: »D'ä inte så lätt å hålla sej mager, nårr en ä forrmögen!« när han i en järnvägskupé trängde ut de andra på bänken.

1952 köptes makarna Borglins kötthandel upp av grannföretaget i Saluhallen, N Holmgren & Co. Dit hade f ö deras försteman, Wilhelm Ahlfors, redan långt tidigare gått över, i och med att han äktade dottern i huset, Helga Holmgren. Nu bytte också »urknaken« familj!

På 1950-talet slog de moderna livsmedelshallarna med sin plastförpackade industrikorv ut de små charkuterifabrikerna. En dag kunde bröderna Leif och Lennart Ahlfors hos Holmgrens konstatera att de var ensamma om att tillverka Knake i Lund.

Under mitten av 1960-talet utarbetade Leif Ahlfors tillsammans med charkuteristen Ove Hansson från Marieholm den kryddblandning som fortfarande är en väl bevarad hemlighet och som har gjort »den där korven från Lund« till ett begrepp bland gourméer.

Några år senare såg Lennart Ahlfors till att namnet Knake (och därmed förknippade sammansättningar) blev ett registrerat varumärke.

KNAKE® – Unik delikatess från Lund! – var född.

– Just den där lilla ringen med ett R i är jag speciellt stolt över, säger Knake. Den visar att jag är en föregångsman som inte bara var en av de första bland korvar att pierca mig utan också att jag numera slipper bli sammanblandad med något patrask.

– För det skall var och en veta: Det är jag som är Knake och jag består av enbart svenskt kött av högsta kvalitet, så litet fett som möjligt, en aning potatismjöl och så min unika kryddblandning. Att jag ursprungligen var invandrare, skäms jag inte för. Tvärtom! Nog är väl min småtrinda lekamen med den mörka tonen (precis som en väderbiten bayersk bonde) nog så stilig?

Till Knakes »framgångssaga« hör att de byggnadsarbetare, som uppförde centralblocket vid Universitetssjukhuset och Barsebäcksverket, så totalt tog den proteinrika och fettsnåla korven till sina hjärtan. Somliga säger att man byggde med Knake, glas och betong…

I dag säljs Knake av både Holmgrens och Widerbergs i Lund samt av noga utvalda återförsäljare på andra orter. Så fastslog exempelvis dåvarande Skansenchefen Hans Alfredson på sin tid att Restaurang Solliden skall ha Knake på sin meny.

Ett inte ringa antal utminuteras tidiga morgnar direkt från fabriken, som sedan 1974 ligger vid Södra Vägen. Att minst en gång per vecka ha en »Knake-frukost« är på många företag i Lundabygden en omhuldad tradition, som i ett fall höll på att orsaka en allvarlig arbetsmarknadskonflikt!

I dag rör sig Knake lika elegant i såväl slott som koja. På puben lika väl som i grandiosa salar. Genom åren har han sett det mesta av nattlivet i Lund (och tidiga morgnar i arbetslivet).

Och sitt sinne för humor har han behållit intakt:

Förstagångsätaren får se upp! Är man det minsta oförsiktig sprutar Knake en fin stråle korvspad mot angriparen. Det är därför man ser den vane Knakeätaren instinktivt inta den s k hägerställningen (överkroppen i 90° vinkel med långt framsträckt käkparti) vid inmundigandet.

Håkan Fondell


Nach oben
  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mo, 24 Okt, 2005 21:26 
Offline
gehört zum Forum-Inventar
gehört zum Forum-Inventar
Benutzeravatar

Registriert: 14.09.2004
Beiträge: 11317
Plz/Ort: Ciudad Quesada/Alicante
man lernt nie aus!!

mfG.
Ingo

_________________
„Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.“

http://www.fbb-immobilien.eu
Bild


Nach oben
 Profil  
 
 Betreff des Beitrags:
BeitragVerfasst: Mo, 24 Okt, 2005 22:28 
Hallo zusammen,

Janngerd: dein Bespiel war sehr gut. Isterband wird sehr oft in der Art gegessen

Gruss

Klas


Nach oben
  
 
Betreff des Beitrags: Werbung
BeitragVerfasst: Heute


Nach oben
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 15 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste


Du darfst keine neuen Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst keine Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:




Impressum und rechtliche Hinweise | Nutzungsbedingungen | Datenschutzrichtlinie


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de
phpBB SEO